Na lotnisku odbierasz uszkodzony bagaż. Co zrobić w takiej sytuacji?

Walizka na lotnisku w samolociePlanując wakacje, Twoją głowę zaprzątają troski o dojazdy, zakwaterowanie i organizację zwiedzania. Nie zastanawiasz się raczej nad tym, co zrobisz w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń. Do takich należą na przykład odwołane loty, hotelowe oszustwa czy też uszkodzone bagaże. Na jedne rzeczy masz większy wpływ, na inne mniejszy, jednak w większości takich wypadków możesz ubiegać się o odszkodowanie. Jak więc postąpić, kiedy na lotnisku odbierzesz z taśmy zniszczoną walizkę? Wbrew wszelkim obawom wystarczy wykonać kilka prostych kroków.

Od razu zgłoś problem z uszkodzonym bagażem

W przypadku odebrania uszkodzonego bagażu, najlepiej natychmiast udać się do stanowiska odpowiedniej linii lotniczej bądź punktu informacji. Tam zostanie Ci wydany formularz reklamacyjny PIR (ang. Property Irregularity Report). Musisz go wypełnić, podając między innymi takie dane jak imię, nazwisko, adres zamieszkania czy numer Twojego lotu. Znajdziesz tam również pytanie dotyczące zawartości bagażu oraz ceny samej walizki.

Dobrze jest więc mieć paragon z jej zakupu, ponieważ to na jego podstawie zostanie wyliczona kwota reklamacji. W przypadku jego braku podstawą odszkodowania stanie się… waga bagażu. Taką zasadę wprowadza bowiem Konwencja Montrealska z 1999 roku. Jeśli Twoja uszkodzona walizka nie należała do najtańszych, warto poprosić o odszukanie dowodu jej zakupu w sklepie, który Ci ją sprzedał.

Na zgłoszenie reklamacji w sprawie uszkodzonego bagażu masz aż 7 dni. Jeśli był on w dodatku opóźniony, zyskujesz kolejne 2 tygodnie.

Walizki na taśmie lotniska

Jaki bagaż zostanie uznany za uszkodzony?

Nie każda rysa na Twojej walizce może stać się podstawą reklamacji. Przyjmuje się, że uszkodzony bagaż to taki, na którym widać głębokie wgniecenia lub pęknięcia, urwane rączki, połamane nóżki czy rozprute zamki. Na jaką wysokość odszkodowania możesz liczyć? Nie powinna ona przekroczyć rzeczywistych kosztów zniszczenia, dlatego kwotą graniczną jest 1131 SDR – to umowna jednostka monetarna, która wynosi w przybliżeniu 5 tysięcy złotych. Co w przypadku, gdy Twoje straty są większe? Niestety nic na to nie poradzisz. Jeśli bagaż nie był wcześniej odpowiednio ubezpieczony, 5 tysięcy to wszystko, na co możesz liczyć. Co więcej, przewoźnicy nieraz zastrzegają sobie prawo do obniżenia tej kwoty, jeżeli bagaż nie był właściwie spakowany lub znalazły się w nim niedozwolone przedmioty.

Reklamujesz uszkodzony bagaż – i co dalej?

Procedura rozpatrywania reklamacji uszkodzonego bagażu zależy od danej linii lotniczej. O przebiegu procesu poinformuje Cię pracownik biura, który wystawił dla Ciebie formularz PIR. Czasem wniosek musi zostać złożony przez Internet – wraz z załączonymi zdjęciami uszkodzonej walizki. W przypadku uznania reklamacji przewoźnik może Ci zaproponować wymianę podróżnej torby na nową lub też zwrot pieniędzy. Wniosek, który nasuwa się sam – ta pierwsza opcja zdecydowanie bardziej Ci się opłaca. Kwota zwrotu rzadko kiedy zrekompensuje Twoje straty. Po pierwsze oblicza się ją najczęściej na podstawie wagi, która przecież niewiele ma wspólnego z zawartością bagażu czy ceną walizki, a po drugie im starsza walizka, tym niższa kwota odszkodowania.

A co, jeśli Twoja walizka zaginęła? Jak odzyskać zgubiony bagaż?

Zagubiona walizka na lotnisku

Jeśli podczas odbioru bagażu rejestrowanego okazuje się, że Twojej walizki nie ma na taśmie, musisz udać się do specjalnego punktu na lotnisku. Tam wypełnisz formularz, który pomoże w jej odnalezieniu, a w najgorszym przypadku stanie się podstawą do wypłacenia Ci odszkodowania. W zdecydowanej większości scenariuszy zaginiony bagaż prędzej czy później wraca do właściciela. Linie lotnicze powinny wysłać go do Ciebie na własny koszt. Jeśli tak się nie stanie, należy wystąpić o odszkodowanie. Gwarantuje Ci je wspomniana wcześniej Konwencja Montrealska. Ponownie – nie licz na więcej niż ok. 5 tysięcy złotych. Jeżeli przewozisz bardziej wartościowe przedmioty, koniecznie ubezpiecz swój bagaż przed podróżą. Więcej o zagubionych bagażach pisaliśmy na naszym blogu rok temu.

Zamiast leczyć, zapobiegaj! Jak zabezpieczyć bagaż na czas podróży?

Zarówno zagubienie bagażu, jak i jego zniszczenie to niepotrzebne komplikacje, które mogą zrujnować Ci wakacje. Nawet jeśli sam fakt utraty walizki nie zepsuje Ci nastroju, z pewnością zrobią to formalności, którymi trzeba będzie się zająć, by uzyskać odszkodowanie. Dlatego najlepiej przeciwdziałać takim sytuacjom. Choć nie na wszystko masz wpływ, możesz zrobić wiele, by chronić swoją walizkę.

Po pierwsze odszukaj na lotnisku automat do foliowania bagażu. To prosty i tani sposób na to, by na czas transportu zabezpieczyć walizkę przed porysowaniem, rozdarciem lub połamaniem. Aby zapobiec z kolei jej zagubieniu, dołącz do niej identyfikator, na którym umieścisz swoje dane kontaktowe. Dobrze też oznaczyć swój bagaż w charakterystyczny sposób, aby nikt nie pomylił go ze swoim. Nie zapomnij również zdjąć z walizki starych naklejek, które mogłyby wprowadzić w błąd pracowników lotniska. Takie szczegóły mogą mieć spory wpływ na to, dokąd ostatecznie trafi Twój bagaż.

Pamiętaj, że utrata bagażu lub jego zniszczenie to jeszcze nie koniec świata. Na mocy międzynarodowych praw możesz ubiegać się o właściwe odszkodowanie. Niemniej, zawsze lepiej dmuchać na zimne i przed podróżą zainteresować się wykupieniem ubezpieczenia. Często to niewysokie koszty, które mogą zaoszczędzić Ci sporo nerwów.