Hity Tygodnia! Skorzystaj z rabatów jeszcze przez:

Opóźniony lub odwołany lot? Wszystko, co trzeba wiedzieć o odszkodowaniach

Sytuacje, o których będzie mowa w tym artykule, to ziszczenie sennych koszmarów każdego podróżnika. Nikt nie chciałby na lotnisku dowiedzieć się, że jego lot jest znacznie opóźniony lub został całkowicie odwołany. Takie scenariusze niestety niejednokrotnie się spełniają. Jak należy się wtedy zachować i jak starać się o odszkodowanie? Co należy Ci się w ramach rekompensaty? Zapoznaj się z naszym poradnikiem, by już nigdy nie dać się zaskoczyć!

Opóźnienie opóźnieniu nierówne. Jakie są Twoje prawa?

Nieznaczne opóźnienia samolotów zdarzają się dosyć często. Ich przyczyny mogą być związane z kwestiami bezpieczeństwa, warunkami atmosferycznymi czy też różnorodnymi procedurami linii lotniczych. Za utrudnienia tego rodzaju pasażerom nie przysługują odszkodowania. Rekompensata należy się już jednak za opóźnienia przekraczające 3 godziny w stosunku do planowanego czasu lądowania. Jeśli przydarzyła Ci się właśnie taka sytuacja, możesz starać się o odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro.

Inne prawa przysługują Ci, jeżeli Twój lot opóźniony jest o ponad 5 godzin. Wtedy możesz domagać się nawet zwrotu pieniędzy za bilet. Na tym nie koniec. W sytuacjach, w których przez opóźnienie samolotu musisz niespodziewanie przenocować w hotelu, Twój przewoźnik powinien pokryć koszty noclegu oraz zapewnić Ci transport z lotniska i z powrotem. Każde opóźnienie rejsu to także spoczywający na liniach lotniczych obowiązek zagwarantowania pasażerom darmowych posiłków i napojów.

Warunki odszkodowania za opóźniony lot

Na pierwszy rzut oka uprawnienia pasażerów wyglądają bardzo korzystnie. Trzeba jednak pamiętać, że nie każde min. 3-godzinne opóźnienie to gwarancja odszkodowania. Wręcz przeciwnie. Większość przypadków prawdopodobnie się do niego nie zakwalifikuje. Dlaczego?

  • Samolot musi startować na terenie Unii Europejskiej lub na nim lądować (w drugim przypadku warunkiem jest jeszcze europejska siedziba przewoźnika).
  • Twoja odprawa odbyła się na czas (ok. 45 minut przed odlotem).
  • Winę za opóźnienie ponosi przewoźnik.
  • Reklamujesz lot, który miał miejsce nie więcej niż 3 lata temu.

Powyższe warunki jasno pokazują, jak wiele przypadków opóźnień lotów nie nadaje się do reklamowania. Punkt trzeci wyklucza wszystkie sytuacje, w których samolot spóźnia się przez trudne warunki pogodowe lub strajki. Na odszkodowanie możesz liczyć jednak przy problemach technicznych i operacyjnych.

Opóźniony lot? Przypilnuj formalności!

Jeśli zamierzasz reklamować opóźniony przelot, musisz udowodnić przewoźnikowi poniesione straty. Dlatego jeżeli taka niespodziewana sytuacja zmusza Cię do zakupienia czegoś do jedzenia lub picia, zachowuj paragony. W ten sposób wykażesz, ile kosztowało Cię oczekiwanie na lot.

Ważne jest także samo zmierzenie czasu. Niejednokrotnie o przyznaniu rekompensaty finansowej zdecydują minuty. Dany przypadek może być zakwalifikowany jako opóźnienie, jeśli na lotnisku docelowym drzwi do samolotu zostaną otwarte przynajmniej 3 godziny później, niż zostało do przewidziane na bilecie.

Odwołany lot – co robić?

Nieraz zdarza się, że lot nie tylko jest opóźniony, ale zostaje całkowicie anulowany. Co wtedy? Najważniejsze jest zachowanie wszelkich dokumentów związanych z podróżą, takich jak karta pokładowa czy bilet elektroniczny (istotne jest przede wszystkim posiadanie numeru rezerwacji). Ważną kwestią jest również zdobycie jak najdokładniejszych informacji na temat utrudnień i ich przyczyn. Dowiedz się, dlaczego Twój lot został odwołany, i dociekaj szczegółów. Będą miały znaczenie podczas dochodzenia Twoich praw.

Ważne jest również to, aby nie zrzec się prawa do odszkodowania. Możesz to zrobić zupełnie przypadkiem, kiedy zgadzasz się na otrzymanie od przewoźnika rekompensaty w postaci voucherów lotniczych. Często wydają się one atrakcyjną opcją, zwłaszcza gdy zmęczenie podróżą i stres spowodowany całą sytuacją biorą górę. Przyjęcie voucherów może jednak oznaczać rezygnację z późniejszego wnioskowania o odszkodowanie.

W ramach odwołanego lotu przewoźnik może zaproponować Ci różne scenariusze. Masz do wyboru:

  • Zwrot ceny biletu i powrót do portu odlotu, jeśli był to rejs z przesiadką.
  • Zmianę planu podróży do miejsca docelowego i odszkodowanie za opóźnienie w dotarciu do niego.
  • Przełożenie lotu na późniejszy termin, przy porównywalnych warunkach przewozu.

Nie bez znaczenia jest również fakt, kiedy poinformowano Cię o odwołaniu lotu. Jeśli wydarzyło się to przynajmniej 14 dni przed planowaną podróżą, nie masz prawa do odszkodowania. Wysokość ewentualnej rekompensaty będzie również zależała od zaproponowanych przez przewoźnika alternatyw.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

To, czy Twój opóźniony lub odwołany lot kwalifikuje się do przyznania odszkodowania, możesz sprawdzić w sieci. Rozliczni pośrednicy pomogą Ci także w wypełnieniu odpowiedniego formularza. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by działać samodzielnie. Właściwy wniosek złożysz na stronie internetowej danego przewoźnika. Jeżeli decyzja linii lotniczych Cię nie usatysfakcjonuje, masz możliwość złożenia skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Unijne rozporządzenie WE 261/2004 reguluje wszelkie przypadki, w których lot został opóźniony lub odwołany. Jeśli utrudnienia, które przydarzyły Ci się w podróży, wykraczają poza najczęstsze scenariusze, zapoznaj się właśnie z tym rozporządzeniem. Najważniejsza jest tutaj znajomość własnych praw. Miej odwagę ich dochodzić!