Hit Wyprzedaży - walizki Athens za jedyne 99,99 zł jeszcze tylko przez:

Stylizacja do pracy i moda biurowa, czyli parę słów o dress codzie

Pracodawcy stosują różne praktyki, jeśli chodzi o wprowadzanie w swoich firmach zasad dotyczących ubioru. Jedni stosują się do praktyk starej szkoły i zobowiązują pracowników do przestrzegania rygorystycznego dress code’u. Inni, mając na uwadze komfort zatrudnianych osób, pozwalają im przychodzić do biura w dowolnych strojach. Tak czy inaczej, warto jest znać podstawowe zasady mody biurowej, by wiedzieć, jaką stylizację do pracy wybrać.

Biurowy dress code – jaka kolorystyka?

Nie będzie niespodzianką, jeśli stwierdzimy, że biurowy dress code nie przewiduje jaskrawych, żywych kolorów. Znacznie lepiej są postrzegane stonowane barwy. Każdej z nich przypisuje się pewne wartości, na podstawie których można ocenić czyjś stosunek do pracy. I tak na przykład biel oznacza spokój i harmonię, szary lub granatowy – skromność, a pastele – delikatność i finezję. Odcienie bieli i czerni obowiązują przede wszystkim w stylu business attire, podczas gdy business smart i business casual dopuszczają już beże i pastele, a w przypadku dodatków – nawet bardziej zdecydowane kolory.

Złotą zasadą jest przede wszystkim harmonia. Poszczególne elementy stylizacji do pracy muszą do siebie pasować. Unikaj więc łączenia nieprzystających do siebie kolorów, a także nawarstwienia wzorzystych tkanin. W cenie jest skromność i prostota.

Ubranie do pracy – czego unikać?

W biurze może obowiązywać Cię styl business attire, business smart lub business casual. Każdy z nich rządzi się swoimi zasadami, lecz to ten pierwszy jest najbardziej rygorystyczny. Jeśli obowiązuje w Twoim biurze, musisz unikać:

  • wyraźnego, krzykliwego makijażu,
  • wzorzystych lub przezroczystych tkanin,
  • krótkich spódnic,
  • bardzo wysokich obcasów,
  • zdecydowanych kolorów,
  • białych koszul i łączenia ich z czarnymi garniturami (zarezerwowane na uroczystości formalne),
  • braku paska w spodniach do garnituru,
  • sandałów, klapek, sneakersów.

Jak łatwo zauważyć, biurowy dress code przewiduje zupełnie inne zasady dla pań i panów. Wynika to z tej prostej przyczyny, że w naszym społeczeństwie obu płciom przypisuje się typowe dla nich elementy garderoby. Kobiet dotyczą więc spódnice, bluzki, garsonki i buty na obcasie. Mężczyzn z kolei – garnitury, koszule i krawaty. Różne będą też dodatki do biurowego stroju. Panie sięgną po skórzane torebki, a panowie po eleganckie teczki z przegródkami.

Torebka dostępna w sklepie internetowym - Torebka Damska Skórzana - BS1896

Teczka skórzana dostępna w sklepie internetowym - Teczka skórzana - ABC2263 1

Moda biurowa dla pań

Kobiety w miejscu pracy powinny pamiętać o schludnym wyglądzie i stroju budzącym zaufanie. Szczególne znaczenie ma to w przypadku sekretarek, asystentek czy recepcjonistek, które często są osobami pierwszego kontaktu w danej firmie. Panie powinny więc zadbać o dyskretny makijaż, nienaganną fryzurę oraz paznokcie. Nierzadko spotykanym problemem jest zbyt wyzywający strój. Wystarczy, że kobieta wybierze zbyt krótką spódnicę lub bluzkę nadmiernie uwydatniającą dekolt, by jej stylizacja spotkała się z brakiem aprobaty. Liczy się przede wszystkim skromność. Panie powinny więc unikać również nadmiaru biżuterii (maksimum to dwa elementy).

Istotną kwestią są także buty. Muszą być przede wszystkim czyste i zadbane, lecz niektóre firmy wymagają też tego, by zasłaniały palce. Obcas jest mile widziany pod warunkiem, że jego wysokość nie przekracza 5 centymetrów. Kobietom nie wypada również przychodzić do biura z odkrytymi nogami. Jeśli decydują się na spódnicę, powinny ubrać rajstopy. Mogą one być w kolorze skóry, czarne lub szare.

Moda biurowa dla panów

Wbrew pozorom zasady dress code’u dla mężczyzn wcale nie są prostsze niż dla kobiet. Wydawać by się mogło, że uniwersalny i popularny garnitur „załatwia sprawę”. Okazuje się jednak, że i on rządzi się swoimi prawami. Panowie powinni więc unikać białych koszul, zarezerwowanych na oficjalne uroczystości, a także zawsze pamiętać o pasku – spodnie do garnituru wyglądają bez niego nieestetycznie.

Pasek dostępny w sklepie internetowym - Pasek Męski-PAM7(3,5)M 1/7 

Ważną kwestią jest dopasowanie długości mankietu koszuli do marynarki. Powinien on wystawać spod rękawa na 1 centymetr. Nie należy ignorować również doboru skarpetek – powinny mieć ciemniejszy kolor niż spodnie i zakrywać łydki w pozycji siedzącej.

Jeśli nie wiesz jaki pasek najlepiej będzie pasował do Twojej stylizacji, koniecznie przeczytaj poradnik: Jak dobrać pasek do spodni? Poradnik dla mężczyzn!

Dodatki podkreślające stylizację

Zarówno w przypadku pań, jak i panów, ważną rolę w stylizacji do pracy stanowią dodatki. Mowa nie tylko o biżuterii czy paskach, ale również różnego rodzaju torbach. Kobiety mogą sięgnąć po uniwersalne i występujące w wielu wariantach torebki skórzane. Idealny model powinien z powodzeniem łączyć walory funkcjonalne z estetycznymi. Należy dopilnować, aby torebka posiadała wystarczającą liczbę przegródek, odpowiednio dużo miejsca, a także, by pasowała do biurowej kreacji. Do wyboru panie mają modele ze skóry licowej lub lakierowanej. Dobór właściwego koloru zapewni użytkowniczce elegancję i nienaganny styl.

Torebka dostępna w sklepie internetowym - Torebka Damska Skórzana - BS18100 1

W pracy szczególnie przydatne mogą okazać się damskie teczki na dokumenty. Stanowią one ważny element biznesowych spotkań i nadają się do przechowywania w nich tabletu oraz niezbędnych dokumentów. Przede wszystkim zaś doskonale wpisują się w biurowy dress code – są minimalistyczne i skromne.

Teczka damska na dokumenty dostępna w sklepie internetowym - Teczka na dokumenty Aktówka - BC26A362 1

Skórzane teczki to także doskonałe akcesorium dla mężczyzn. Pozwolą na wygodne i eleganckie przechowywanie dokumentów oraz niezbędnych dodatków w miejscu pracy. Nosząc garnitur, nie należy wypychać kieszeni, ograniczając się najwyżej do używania tych wewnętrznych w marynarce. Dlatego wszelkie klucze, telefony, portfele, dokumenty, okulary czy długopisy dobrze jest mieć zebrane w jednym miejscu pod ręką. Teczka z przegródkami sprawdzi się perfekcyjnie.

Niezależnie od płci przydadzą się również takie dodatki jak wizytowniki i różnego rodzaju etui. W biurze gromadzenie wizytówek jest bardzo istotne, dlatego warto zainwestować w dodatek, który pozwoli na ich organizowanie i wygodne przechowywanie. Jeszcze więcej szyku dodają specjalne etui dedykowane między innymi długopisom, kluczom, pomadkom, okularom czy też etui na dokumenty.

Wizytownik dostępny w sklepie internetowym - Etui na wizytówki - MU7827 1

Etui na długopis dostępne w sklepie internetowym - Etui na długopisy - MU1808 1

Ubranie do pracy wcale nie musi być nudne

Biurowy dress code nieraz wymaga od nas zakładania eleganckich ubrań i ograniczania naszej stylistycznej finezji. Nie oznacza to wcale, że strój do pracy musi być nudny. Wystarczy na przykład zaopatrzyć się w atrakcyjne dodatki, które urozmaicą naszą kreację. Dobrze jest też zaryzykować z elementami w nietypowych (lecz wciąż stonowanych) kolorach. Czasy się zmieniają, reguły ulegają modyfikacjom – nie bójmy się więc eksperymentów, ale zawsze pamiętajmy o dobrym smaku.

Dla osób ceniących sobie mode z funkcjonalnością przygotowaliśmy również artykuły:

  1. Idealna torba do pracy. Co wybrać?
  2. Nigdy więcej problemów z transportem garnituru - poradnik dla businessmanów w podróży