Odprawa na lotnisku krok po kroku. O czym musisz wiedzieć?

 

Podróż samolotem może być stresująca nawet dla osób, które wcale nie boją się latać. Wiąże się z przemyślanym pakowaniem bagaży, godzinami spędzonymi na czekaniu i wcześniejszym zaplanowaniem wszystkiego. Loty to przecież nie przejazdy kolejowe, w przypadku których wystarczy kupić bilet w kasie i „wsiąść do pociągu byle jakiego”. Przed podróżą trzeba zapewnić sobie zapas czasu, odprawić się i przejść kontrolę bezpieczeństwa. Przedstawiamy kompletny poradnik, który pomoże Ci nie stracić głowy przed podróżą.

Krok 1 – nadanie bagażu rejestrowanego

Pierwszy krok tego poradnika można właściwie pominąć, jeśli podróżuje się wyłącznie z bagażem podręcznym. W takim przypadku na lotnisku wystarczy od razu skierować się do kontroli bezpieczeństwa. Jest to możliwe dzięki odprawie online, jaką oferują chyba wszystkie linie lotnicze. W jej trakcie uzupełniamy internetowe formularze naszymi danymi z paszportów bądź dowodów osobistych i uzyskujemy kartę pokładową. Ta daje nam już wstęp do samolotu.

 

Bagaż rejestrowany a bagaż podręczny

Różnica pomiędzy bagażem rejestrowanym a bagażem podręcznym polega nie tylko na ich rozmiarze czy wadze, ale przede wszystkim na tym, co możemy w nich umieścić. Ten pierwszy będzie więc większy (zazwyczaj suma jego trzech wymiarów może wynieść ok. 150 – 160 cm, a waga 23 lub 32 kg), a ten drugi mniejszy (do 120 cm sumy wszystkich wymiarów i 8 – 10 kg wagi).

W bagażu rejestrowanym bez problemu umieścisz wszystko poza substancjami łatwopalnymi i wybuchowymi oraz materiałami chemicznymi i toksycznymi. Bagaż podręczny wiąże się z kolei z zakazem transportowania broni, ostrych przedmiotów, płynów i aerozoli w pojemnikach większych niż 100 ml i wielu innych obiektów.

Bagaż rejestrowany zostanie umieszczony w luku bagażowym, a po lądowaniu będziemy musieli odebrać go ze specjalnej karuzeli. Wiąże się to z dodatkowym oczekiwaniem. Bagaż podręczny mamy przez cały czas przy sobie – musimy samodzielnie wnieść go na pokład, znaleźć dla niego miejsce i zabrać go ze sobą po lądowaniu.

Jeżeli mamy ze sobą bagaż rejestrowany, i tak warto zgłosić chęć jego zabrania już przez internet. Jeśli zdecydowalibyśmy się na umieszczenie walizki w luku dopiero po przybyciu na lotnisko, cena za jej przewóz byłaby zazwyczaj znacznie wyższa. Bagaż rejestrowany musimy odpowiednio wcześnie zanieść do stanowiska odprawy (check-in). Najlepiej zarezerwować sobie na to ponad godzinę, gdyż kolejki mogą znacznie nas opóźnić.

Numer stanowiska, które dedykowane jest dla naszego lotu, sprawdzimy na monitorach od razu po przybyciu na lotnisko. Podczas odprawy bagażowej nasze walizki zostaną zważone i wysłane do luku samolotowego.

Dodatkowe dopłaty do bagażu rejestrowanego?

Znaczącą różnicą pomiędzy dwoma rodzajami bagażu w tanich liniach lotniczych jest cena. Za nadanie bagażu rejestrowanego naliczają one dodatkowe opłaty. W ramach ceny biletu każdemu pasażerowi przysługuje wyłącznie bagaż podręczny. Rejsowe linie lotnicze najczęściej pozwalają wszystkim nieodpłatnie zabrać ze sobą zarówno jeden bagaż, jak i drugi.

Za przykład mogą posłużyć dwie najpopularniejsze tanie linie lotnicze w naszym kraju. Za nadanie jednej sztuki bagażu Ryanair nalicza opłatę 25 euro, jeśli kupimy tę usługę przez internet, lub 40 euro, jeżeli zrobimy to dopiero na lotnisku. W liniach Wizzair z kolei – w zależności od sezonu i rodzaju płatności – zapłacimy od 16 do 60 euro za walizkę 20kg i od 21 do 120 euro za walizkę 32kg.

Prawie wszystkie linie lotnicze ograniczają ponadto wielkość bagażu rejestrowanego, jaki przysługuje pasażerom. Każda bez wyjątku musi też nakładać limity na bagaż podręczny – miejsca przeznaczone na walizki w kabinie samolotu mają bowiem określone wymiary. Więcej o limitach bagaży u poszczególnych przewoźników przeczytasz w przygotowanym przez nas poradniku o wymiarach oraz opłatach za bagaż w liniach lotniczych.

Przekroczenie limitów nałożonych na bagaże przez linie lotnicze wiąże się z obowiązkiem dopłat (najczęściej słonych). Szczególnie bolesne potrafią być opłaty doliczane przez tanich przewoźników. Na tego typu bonusach właśnie zarabiają. Każdy kilogram nadbagażu kosztuje obecnie 11 euro w liniach Ryanair i 10 euro w liniach Wizz Air.

Krok 2 – odprawa biletowa

Odprawa bagażowa przy właściwym stanowisku danych linii lotniczych jest jednocześnie odprawą biletową. Personel wprowadza do systemu dane z naszych dokumentów oraz biletów i wydaje nam karty pokładowe, z którymi będziemy mogli udać się do kontroli bezpieczeństwa.

Ważne, by podchodząc do stanowiska check-in przygotować wszelkie potrzebne dokumenty (paszporty lub dowody osobiste, ewentualnie wizy). Należy też wcześniej wydrukować sobie bilet elektroniczny (jeśli taki posiadamy) lub numer rezerwacji lotu. O innych rodzajach odprawy biletowej wspominamy w ostatnim punkcie tego poradnika.

 

 

 

Krok 3 – kontrola paszportowa i kontrola bezpieczeństwa

Kiedy nadamy już bagaże rejestrowane, możemy udać się do stanowiska kontroli bezpieczeństwa. Zanim zostaniemy do niego dopuszczeni, pracownik lotniska sprawdzi nasze karty pokładowe lub będziemy przynajmniej zobowiązani do zeskanowania ich kodów kreskowych bądź QR.

Kontrola bezpieczeństwa to prawdopodobnie najbardziej stresujący element lotniskowej odprawy. Pod presją czasu trzeba zapanować nad wszystkimi transportowanymi przedmiotami i udostępnić je personelowi do sprawdzenia. Jednocześnie sami będziemy prześwietlani, między innymi w celu wykrycia metalowych elementów. Łatwo więc stracić kontrolę nad sytuacją, a to ostatnia rzecz, która jest nam potrzeba w tym miejscu i w tej chwili. Nie trzeba chyba dodawać, że pracownikom lotniska niezbyt podoba się podejrzane zachowanie.

Nie warto się jednak denerwować. Z każdą odbytą kontrolą bezpieczeństwa proces ten jest coraz łatwiejszy. Kluczem do sukcesu jest dobra organizacja. Im mniej rzeczy mamy przy sobie i im lepiej jest spakowany nasz bagaż podręczny, tym łatwiej uporamy się z przykrym obowiązkiem poddania się rewizji. Czynnikiem dodatkowo utrudniającym sytuację może być na przykład towarzyszące nam dziecko, które idealnie wyczuwając moment, stanie się diabłem wcielonym. W tym wypadku spokojnie jednak można liczyć na wyrozumiałość pracowników lotniska.

Podchodząc do bramek bezpieczeństwa, musimy opróżnić wszystkie kieszenie i zdjąć kurtki oraz szerokie bluzy. Coraz częściej personel wymaga również ściągania butów (jest to standardem na przykład na amerykańskich lotniskach). Ubrania i przedmioty osobiste należy umieścić w specjalnie przygotowanych na to plastikowych pojemnikach, które przejdą przez skanery. Podobnie prześwietlone będą nasze walizki, torebki i plecaki, które zabieramy ze sobą do samolotu.

Kontrola bezpieczeństwa – o czym pamiętać?

Bardzo istotne jest, by podczas kontroli bezpieczeństwa w osobnym plastikowym pojemniku umieścić sprzęt elektroniczny (przede wszystkim laptopy). Nie należy zapominać o telefonach i tabletach. Z naszych walizek będziemy musieli wyciągnąć także płyny. W bagażu podręcznym mogą znaleźć się tylko pojemniki 100-mililitrowe, których łączna objętość nie przekracza jednego litra. Większość lotnisk wymaga przedstawienia podczas kontroli przezroczystego woreczka strunowego z płynami, choć nie jest to standardem na przykład na lotniskach amerykańskich.

Walizka dostępna w sklepie internetowym - Walizka na Kółkach Kabinowa Twarda Oxford - PC023C 7A

Zanim przejdziemy przez bramki wykrywające metal, sami musimy zdjąć z siebie wszystko, co zawiera takie właśnie elementy. Odłożymy więc przede wszystkim paski, klucze czy zegarki. Wcześniej powinniśmy także wyrzucić niedopite napoje czy niedojedzoną żywność o płynnej bądź półpłynnej konsystencji.

Więcej o tym, co wolno nam wnieść na pokład samolotu, można przeczytać w naszym artykule: Co można wnieść na pokład samolotu? Kompletny przewodzik pakowania bagażu podręcznego

Po przejściu przez skaner musimy sprawnie zebrać wszystkie nasze przedmioty i bagaże, aby nie blokować kolejki innym podróżującym. Warto wziąć z taśmy cały pojemnik bądź szybko zgarnąć naszą odzież i odejść z nią kawałek dalej. Wiele lotnisk za stanowiskami kontroli bezpieczeństwa umieszcza ławeczki, które pozwolą nam spokojnie ubrać się z powrotem i spakować wyciągnięte uprzednio rzeczy, nie przeszkadzając przy tym innym.

Kolejnym krokiem, który nas czeka (choć nie zawsze), jest kontrola paszportowa. Dotyczy jedynie pasażerów, którzy przekraczają granicę. Nie musimy więc martwić się nią podczas lotów krajowych czy w obrębie strefy Schengen. Wybierając się jednak na przykład do Stanów Zjednoczonych, kontroli zostanie poddany nie tylko nasz paszport, ale i wiza, a nawet my sami. Pracownik służby celnej zapyta nas, jaki jest cel naszej podróży, co ze sobą przewozimy, ale może również – jak nam minął lot.

Krok 4 – bramki i oczekiwanie na samolot

Po przejściu kontroli bezpieczeństwa i ewentualnej kontroli paszportowej czeka nas szukanie wyjścia, spod którego odlatuje nasz samolot. Czasem zajmie nam to minutę, czasem pół godziny – wszystko zależy od rozmiaru lotniska i liczby obsługiwanych bramek. Nieraz ta mała wycieczka będzie wymagała od nas nawet podróży na inny terminal, na przykład korzystając z lotniskowej kolejki. Odnalezienie się w hali odlotów ułatwi nam numer bramki, który możemy sprawdzić na każdym monitorze.

Kiedy zlokalizujemy naszą bramkę i oczekujący pod nią samolot, często okaże się, że zostało nam sporo czasu do odlotu. Wiadomo – zawsze lepiej być na lotnisku wcześniej, ale zazwyczaj wszystko idzie zgodnie z planem i w obliczu nadmiaru wolnego czasu zaczynamy się nudzić. Dobrze przygotować się również na taką ewentualność i wziąć ze sobą na przykład książkę, na którą nigdy wcześniej nie znaleźliśmy wolnej chwili.

To również odpowiedni moment na to, by zaopatrzyć się w jedzenie i picie na czas lotu, gdyż – mimo wysokich cen na lotnisku – w samolocie będzie ono znacznie droższe. Możemy też przeszukać bezcłowe sklepy pod kątem prezentów dla oczekującej na nas w miejscu docelowym rodziny lub przyjaciół. Lotniska oferują ponadto bogaty wybór punktów gastronomicznych, więc zawsze można umilić sobie czas oczekiwania smacznym posiłkiem lub relaksacyjnym drinkiem.

Warto monitorować komunikaty o wezwaniach do bramek i nasłuchiwać ogłoszeń. Wpuszczanie pasażerów na pokład, czyli boarding może rozpocząć się wcześniej lub nasz lot może się opóźnić. Tak czy inaczej, lepiej być poinformowanym o wszelkich zmianach. Podczas boardingu po raz ostatni zostaną sprawdzone nasze dokumenty i karty pokładowe. Pozostaje nam tylko przejść przez bramkę, zająć miejsce w samolocie i cieszyć się podróżą.

Jak wygląda odprawa, na czym polega? Podsumowanie

Podsumowując, możemy stwierdzić, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Odprawa bagażowo-paszportowa wymaga od nas dobrej organizacji, ale przy dobrym nastawieniu nie stanowi żadnego problemu. Dobrze jest wykorzystać możliwość odprawy online i ograniczyć procesy odbywające się na lotnisku do minimum. To okazja do uniknięcia kolejek i zaoszczędzenia czasu.

W przypadku podróży z samym tylko bagażem podręcznym nie musimy na lotnisku robić nic poza przejściem kontroli bezpieczeństwa i znalezieniem odpowiedniej bramki. Zabierając ze sobą z kolei tylko bagaż rejestrowany, pozbywamy się balastu już na samym początku podróży, dzięki czemu kontrolę bezpieczeństwa możemy przejść sprawnie i bezstresowo. Każde rozwiązanie ma swoje plusy.

Inne rodzaje odprawy – co musisz o nich wiedzieć?

Odprawa bagażowa gwarantuje nam odprawę paszportową i wydanie kart pokładowych. Trzeba jednak poświęcić na nią trochę czasu, a decyzja o nadaniu walizki do luku, podjęta w ostatniej chwili, często sporo kosztuje. Dlatego powstały inne sposoby na to, by się odprawić: samodzielnie, telefonicznie czy przy stanowisku dla pasażerów klasy pierwszej.

Walizka dostępna w sklepie internetowym - Walizka Kabinowa Twarda Denver - PP014C 6

Odprawa samodzielna na lotnisku

To doskonałe rozwiązanie skierowane do wszystkich pasażerów, którzy chcą oszczędzić czas. Do tego rodzaju odprawy przeznaczone są specjalne automaty. Pozwalają one wyszukać dany lot poprzez zeskanowanie dokumentu tożsamości bądź wprowadzenie numeru rezerwacji. Do systemu trzeba wprowadzić swoje dane, na podstawie których wydana nam zostanie karta pokładowa.

Odprawa telefoniczna

Ta metoda jest bardzo zbliżona do odprawy online. Jej plusem jest to, że nie wymaga połączenia z internetem, więc można dokonać jej właściwie wszędzie. Minus natomiast stanowi ograniczony czas – na przykład nocą nigdzie się nie dodzwonimy. Przez telefon podajemy numer rezerwacji oraz swoje dane z dokumentu tożsamości. Kartę pokładową możemy odebrać z odpowiednim wyprzedzeniem przy specjalnym lotniskowym stanowisku. Możliwe jest również odprawienie się przy użyciu transferu danych. Otrzymamy wtedy kod kreskowy karty pokładowej na telefon i będziemy mogli sami go wydrukować.

Odprawa pasażerów klasy pierwszej

Specjalne punkty odprawy bagażowo-paszportowej są również udostępnione wszystkim pasażerom, których bilety przewidują miejsca w klasie pierwszej lub biznesowej. To ułatwia formalności na lotnisku i pozwala zaoszczędzić czas oraz nerwy. W przeciwieństwie do dwóch wyżej opisanych sposobów odprawy, ten zawsze przewiduje możliwość nadania bagażu. Z dwóch poprzednich rozwiązań często mogą skorzystać jedynie osoby podróżujące z samym bagażem podręcznym. Pozostali – mimo skorzystania z alternatywnych sposobów odprawy – i tak będą musieli stać w kolejce do nadania bagażu.

Dobra organizacja i porządek kluczem do sukcesu

Jak niejednokrotnie wspomnieliśmy w tym artykule, podstawą sprawnej odprawy i spokojnej podróży jest dobra organizacja. Na to, by w walizce panował porządek, jest tylko jeden sposób: umiejętne pakowanie. Jak to robić? Tego dowiesz się z poradnika: Jak spakować walizkę? Kompletny poradnik.